Historien om Sudoku

Hyldet som Rubik’s Cube 21, er Sudoku den nuværende raseri blandt nummer gåder. Det lyder måske surrealistisk, men i en alder hvor bubblegum popmusik med succes har genopfundet sig selv som punk rock gennem holder af Avril Lavigne og Simple Plan, et puslespil og en række puslespil ved at er i stand til at etablere sig som et globalt fænomen. Sudoku, som nogle gange stavet som Su Doku, udtales som så-doe-koo. Det er en forkortelse af japanske sætning suuji wa dokushin ni kagiru, hvilket betyder, at cifrene skal forblive single. De fleste mennesker er under det forkerte indtryk, at sudoku er af japansk oprindelse, når det eneste japanske om sudoku er ordet sudoku.

Nikoli Publishing House Nikoli er udgiveren af den førende japanske puslespil publikation månedlige Nikolist. Tænketanke af Nikoli bemærket en interessant nummer puslespil kaldet The antallet sted udgivet af deres amerikanske kolleger, Dell puslespil magasiner. Sudoku fik sin debut på siderne af månedlige Nikolist i April i år 1984. Det var oprindeligt døbt Suuji wa dokushin ni kagiru af Kaji Maki, Nikolis siddende præsident på tidspunktet. Maiden spørgsmålet om Sudoku haft beskeden succes. Dens succes skyldes i vid udstrækning, at det japanske folk er i sagens natur puslespil-crazy.

Det var ikke indtil to betydelige udviklinger opstod at puslespillet begyndte at virkelig antændes. Første blev navnet suuji wa dokushin ni kagiru forkortet til sudoku, der var nemmere at huske og til markedet. Andet, Nikoli ændret spillet ved at indføre to nye regler i 1986: cifre af skal være anbragt symmetrisk; og de numre er ikke må overstige 30 cifre. I dag er der mindst fem forlag, at udskriver månedlige magasiner udelukkende helliget spil i Japan. Sudoku er for alle henseender, et brand navn; Det er ikke det generiske navn på spillet. Det er en lovligt registreret varemærke af firmaet Nikoli i Japan. Det betyder, at de andre forlag, spillet i Japan er juridisk forpligtet til at yde deres eget mærke navne til deres versioner af den populære nummer puslespil.

Foretaget i Manhattan ifølge urban legends, blev sudoku skabt af et team af puslespil skaberne fra New York. En anden version af historien tilskriver en visse Howard Gerns, en pensioneret arkitekt og puslespil entusiast, som den sande far til den moderne sudoku. Selvom legender konflikt og give kredit til forskellige opfindere, de falder sammen på to vigtige detaljer:

Sudoku blev først udgivet i 1979 af Dell puslespil magasiner under titlen The antallet sted; og

Gerns og hold af puslespil skabere var både inspireret af den latinske Square Leonhard Euler. Sudoku: Det gamle testamente Leonhard Euler, en schweizisk matematiker, præsenterede et papir med titlen De Quadratis Magicis før St. Petersborg akademi i 1776. Euler viste, at en magic square kan oprettes ved hjælp af 9, 16, 25 eller 36 celler. Han indførte betingelser på værdien af sin antal variabler til at bringe om oprettelsen af sin magiske kvadrat. Hans magiske kvadrat udviklet sig til den latinske square i hans senere papirer.

Versioner af Gerns og holdet af puslere afviger fra Euler på to måder: for det første Eulers Latin square har ikke en regional begrænsning; og det andet Euler oprettes hverken eller gjorde han agter at skabe et puslespil. På den anden side Gerns og holdet så potentialet i en hit puslespil i Eulers værker og fortsatte med at oprette bedstefar til moderne sudoki med denne specifikke sindstilstand. Ikke narre Gould Wayne Gould, en pensioneret dommer baseret i Hong Kong, stødte på en sudoku puslespil i en Tokyo boghandel i 1997; Gould kunne ikke hjælpe, men graviterer mod de tomme pladser i puslespillet. Han følte sig tvunget til at oprette en digital version af puslespillet og arbejdede på sudoku-edb-programmet fra 1997 til 2003.

I 2004 befandt han sig pitching en ukendt puslespil kaldet Su Doku til The Times of Britain. Resultaterne var overvældende; inden for et par dage begyndte andre aviser, udskrivning af deres egne versioner af spillet. Populariteten af spillet rullede og spildt over til Australien og New Zealand. I 2005, havde det tjente tilnavnet den hurtigst voksende puslespil i verden. Hvad går rundt, kommer omkring amerikanske aviser fanget færten af sensation lavet af sudoku i Storbritannien og resten af verden, og fandt sig selv hoppe på vognen for sudoku. New York Post udgivet sin egen version af sudoku i April 2005; Dette markerede hjemkomst og forsinket offentlighedens accept af en New York indfødte, der gik ubemærket hen i sin egen baghave siden sin fødsel i mere end 20 år.

Inden for et par dage sudoku fremstillet sin tilstedeværelse mærkes i hele landet, når store dagblade som USA Today og The Daily News begyndte at erstatte deres sædvanlige krydsord med det antal spil. Appellen af moderne sudoku synes at være uendelig og uden grænser. Som et nummer puslespil, det gør ikke brug af breve fra nogen bestemt sprog; således påfyldes nemt sprog barriere faktor. Publikationer nummerering i tusindvis, fra magasiner til aviser og fordøjer, udelukkende helliget spillet er Testamente til puslespillets popularitet og rentabilitet. De mange hjemmesider, der tilbyder digitale versioner af spillet, gratis eller mod gebyr, garanterer spillets løbende udvikling og forbedring; Det giver også en platform mest tilgængelige til den yngre befolkning.

Sudoku er endda gået mobile som virksomheder kapløbet om at skabe sudoku spil specielt til brugere af mobiltelefoner. Sudoku er et spil af logik, der udfordrer den både unge og gamle. Faktisk er undersøgelser på de mentale fordele ved regelmæssigt at spille sudoku blevet gennemført; og resultaterne har hidtil været positiv. Fra den hurtigst voksende puslespil i verden, sudoku har udviklet sig til den mest smitsomme puslespil virus verden har set i år. Gå og spille sudoku.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *